BLOG

Wat is Fluid Pricing ?

In de reisbranche is fluid pricing een vertrouwd gegeven geworden.  Het systeem wordt veelvuldig gebruikt door luchtvaartmaatschappijen, hotelketens en autoverhuurders.  Steeds meer touroperators schaffen de prijsbijlagen uit de reisbrochure af. Met fluid pricing, worden online de juiste prijzen per dag bepaald. Papieren versies zijn te statisch en bovendien gedateerd wanneer ze uitkomen.

Skiworld was de eerste om fluid pricing toe te passen in de wintersporten.  Vroegboekers worden beloond voor hun vertrouwen en hun snelle keuze, Op basis van de bezettingen zal de prijs stijgen of dalen in functie van de naderende vertrekdatum.  Last Minutes-tarieven zijn daarom ook niet noodzakelijkerwijze goedkoper dan de vroegboekvoordelen.  De brochureprijzen (de maximum prijzen), online beschikbaar in pdf formaat, blijven de referentie, zodat U steeds kan afwegen of U een voordeel doet.

De prijzen op de website van Skiworld zijn steeds de voor U interessantste prijzen.  De promokamers zijn de kamers met het hoogste fluid pricing-voordeel.

Andere sectoren gaan méér en méér dit principe toepassen.  Zeker wanneer de technologie het beter mogelijk gaat maken, kan het misschien ook een geschikt prijsmodel zijn voor activiteiten, zoals sport : waarom wordt het huurtarief van de tennisbaan niet gedeeltelijk bepaald door het tijdstip van de dag, het weer en de bezettingsgraad ?

Waarom zijn toegangstickets voor het pretpark iedere dag even duur?  Op een regenachtige weekdag in de lente betaal je exact dezelfde toegangsprijs als op een drukke zondag in de zomervakantie.  De pretparken zouden tickets op datum kunnen gaan verkopen en 'vroege beslissers' belonen met een lagere prijs. Bovendien kan de drukte beter worden gespreid door topdagen wat duurder te maken en rustige dagen te promoten met kortingen.

NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van onze promoties!